Sunday, August 7, 2022

Reliability of Abu al-Khattab

23 - Basair al-Darajat: It is narrated from Muhammad bin Husain from Safwan bin Yahya from Abu Khalid Qummat from Humran Ibn A'yan that he said: I asked Imam Ja’far Sadiq (a.s.): Are you prophets? He replied: No. I said: I was told by whom I do not have any doubt [of his uprightness] that you are prophets. He said: It must be Abu al-Khattab. Yes, I said. He said: That is why you also repeated this nonsense! I asked: Then on what basis do you judge? He replied: We judge on the same basis that the Family of Dawud (a.s.) used to judge. [Bihar al-Anwar, Volume 52, Page 320]

23 - بصائر الدرجات: محمد بن الحسين، عن صفوان بن يحيى، عن أبي خالد القماط عن حمران بن أعين قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: أنبياء أنتم؟ قال: لا، قلت: فقد حدثني من لا أتهم أنك قلت: إنكم أنبياء؟ قال: من هو أبو الخطاب؟ قال:
قلت: نعم، قال: كنت إذا أهجر؟ قال: قلت: فبما تحكمون؟ قال: نحكم بحكم آل داود.


Reliability of Bihar al-Anwar

Allamah Muhammad Baqir al-Majlissi († 1699) :

Then O Brothers in religion, those who claim to be the Shiites of the Imams of the believers (a.s.) ! Accept this banquet of mine fast, with total submission and certainty. Fasten unto it relying on it, if you are truthful in your claim of being a Shiite. And do not be amongst those who say with their mouths what is not in their hearts, and from the meanings of their words arise the inner aspects of their thoughts and do not be from those who have been made to drink the love of innovation and carnal desires on account of their ignorance and deviation. Thus, they declare as counterfeit what the true religions propagate on account of the adornments of the deniers of religions with their adulterated sayings. Then glad tidings to you – then again glad tidings to you, O my brothers, for this book which is the collection of different topics and rare precious gems. Times have not brought anything like it in beauty and brightness! A rising star from the horizons of the unseen, viewers have not seen the like of it in light and brilliance! A compassionate friend the like of which was not undertaken in the past eras in truthfulness and loyalty! Your blindness and deviation may suffice for you, O denier of the loftiness of its branches and the highness of its fundamentals, merely on account of jealousy, stubbornness and confusion! Your skepticism may suffice for you, O the one who did not acknowledge the elevation of its position and the sweetness of its narration due to ignorance, deviation and imbecility.

As this book comprises of different types of sciences, wisdom and secrets and due to its needlessness of all other books of traditions, I have named this book as: The Oceans of Lights – the encyclopaedia for the pearls of traditions of the infallible Imams (a.s.). [Introduction of Bihar al-Anwar, Volume 1, Page 5-6]

فيا معشر إخوان الدين المدعين لولاء أئمة المؤمنين، أقبلوا نحو مأدبتي (1) هذه مسرعين، وخذوها بأيدي الاذعان واليقين، فتمسكوا بها واثقين، إن كنتم فيما تدعون صادقين. ولا تكونوا من الذين يقولون بأفواههم ما ليس في قلوبهم، ويترشح من فحاوي كلامهم مطاوي جنوبهم، ولا من الذين اشربوا في قلوبهم حب البدع و الأهواء بجهلهم وضلالهم، وزيفوا (2) ما روجته الملل الحقة بما زخرفته منكروا الشرايع بمموهات (3) أقوالهم.
فيا بشرى لكم ثم بشرى لكم إخواني! بكتاب جامعة المقاصد، طريفة الفرائد، لم تأت الدهور بمثله حسنا وبهاءا! وانجم طالع من أفق الغيوب لم ير الناظرون ما يدانيه نورا وضياءا! وصديق شفيق لم يعهد في الأزمان السالفة شبهه صدقا ووفاءا!
كفاك عماك يا منكر علو أفنانه (4)!، وسمو أغصانه حسدا وعنادا وعمها (5) وحسبك ريبك، يا من لم يعترف برفعة شأنه! وحلاوة بيانه جهلا وضلالا وبلها، ولاشتماله على أنواع العلوم والحكم والاسرار وإغنائه عن جميع كتب الاخبار سميته بكتاب:
 (بحار الأنوار) * الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار






And regarding the books of the Opponents [Mukhalifin] we return to it to see how the text is written, and what is meant, for example linguistic books like Sihah of al-Jawhari or Qamus of Fayruzabadi [...] or Fath al-Bari Sharh al-Bukhari of Ibn Hajar [...]. And we have quoted from their books of narration in order to refute them, or to prove that it was Taqiyah or to prove what is narrated from our route like what we quoted from their Six Authentic Books [al-Sihah al-Sitahand Jami' al-Usul of Ibn al-Athir [...] [Bihar al-Anwar, Volume Volume 1, Page 24-25]

وأما كتب المخالفين فقد نرجع إليها لتصحيح ألفاظ الخبر وتعيين معانيه:
مثل كتب اللغة: كصحاح الجوهري، وقاموس الفيروزآبادي، ونهاية الجزري، والمغرب والمعرب للمطرزي، ومفردات الراغب الأصبهاني ومحاضراته، والمصباح المنير لأحمد بن محمد المقري، ومجمع البحار لبعض علماء الهند، ومجمل اللغة، والمقاييس لابن فارس، والجمهرة لابن دريد، وأساس البلاغة للزمخشري، والفائق، ومستقصي الأمثال، وربيع الأبرار له أيضا والغريبين، وغريب القرآن، ومجمع الأمثال للميداني، وتهذيب اللغة للأزهري وكتاب شمس العلوم. و شروح أخبارهم: كشرح الطيبي على المشكاة، وفتح الباري شرح البخاري لابن حجر، وشرح القسطلاني، وشرح الكرماني، وشرح الزركشي، وشرح المقاصد عليه، والمنهاج، وشرحي النووي والآبي على صحيح مسلم، وناظر عين الغريبين، والمفاتيح شرح المصابيح، وشرح الشفا، وشرح السنة، للحسين بن مسعود الفراء.
وقد نورد من كتب أخبارهم للرد عليهم، أو لبيان مورد التقية، أو لتأييد
ما روي من طريقنا: مثل ما نقلناه عن صحاحهم الستة، وجامع الأصول لابن الأثير، وكتاب الشفا للقاضي عياض، وكتاب المنتقى في مولود المصطفى للكازروني وكامل التواريخ لابن الأثير، وكتاب الكشف والبيان في تفسير القرآن للثعلبي.





(Second Chapter): Regarding the trustworthiness of the mentioned books and it's opposition in that, know that the vast majority of the books that I have relied upon are known in their affiliation to the authors like the books of al-Saduq [...] [Bihar al-Anwar, Volume 1, Page 28]

* (الفصل الثاني) * في بيان الوثوق على الكتب المذكورة واختلافها في ذلك اعلم أن أكثر الكتب التي اعتمدنا عليها في النقل مشهورة معلومة الانتساب إلى مؤلفيها: ككتب الصدوق رحمه الله فإنها سوى الهداية، وصفات الشيعة، وفضائل الشيعة، ومصادقة الاخوان، وفضائل الأشهر، لا تقصر في الاشتهار عن الكتب الأربعة التي عليها المدار في هذه الأعصار



Friday, August 5, 2022

Abu al-Khattab does not Swear Falsely

149 - al-Kharaij – It is reported from Dawood Bin Kathir Al Raqqy who said, ‘I was in the presence of al-Sadiq (as), and Abu al-Khattab, and Abu Abdullah Al-Balkhy, when Kathir Al-Nawaa entered to us and said, ‘Abu al-Khattab, he insults Abu Bakr, and Umar, and Usman, and he dissociate from them!’ al-Sadiq (as) turned to Abu al-Khattab and said: ‘O Muhammad! What are you saying?’ He said, ‘By God, he is lying! They have not been heard at all being insulted from me’. al-Sadiq (as) said: ‘He has sworn, and he does not swear falsely’. He said, ‘He speaks the truth. I did not hear from him, but it was narrated to me by a trustworthy one from him’. al-Sadiq (as) said: ‘And the trusted one does not reach that’. When Kathir Al-Nawa went out, al-Sadiq (as) said: ‘But, by God! Even if Abu al-Khattab had mentioned what Kathir said, he knows from their matter what Kathir does not know. By God! They had both sat in the seat of Amir Al-Mumineen (as), usurping, may God not Forgive them nor Pardon them!’ Abu Abu Abdullah Al-Bajaly was astonished. He looked at al-Sadiq (as) surprised from what he (as) had said regarding them. Al-Sadiq (as) said: ‘You didn’t like what I (as) said about them?’ He said, ‘That has happened!’ al-Sadiq (as) said: ‘So why wasn’t there a dislike from you on the night so and so, son of so and so Al-Balkhy handed over a slave girl to you in order to sell her? When you crossed the river, you spread her bed in the base of the tree’. Al-Balkhy said, ‘By God! More than twenty years have passed for this event, and I have already repented to God from that!’ al-Sadiq (as) said: ‘Although you repented, but God did not Turn to you, and God is Angered for the owner of the slave girl’. Then he rode, and Al-Balkhy travelled with him. When he had gone out, al-Sadiq (as) said: ‘And I (as) have heard the voice of donkeys. The inhabitants of the Fire are being hurt by them (Abu Bakr and Umar), and by their voices, like what you tend to be hurt by the voice (braying) of donkeys’. When we went out to the desert. There we were by a deep well. Then al-Sadiq (as) turned to Al-Balkhy. He (as) said: ‘Quench us from this well!’ Al-Balkhy approached, then said, ‘This is a well of a far bottom. I do not see any water in it’. al-Sadiq (as) went ahead and said: ‘O you well! The hearing, the obedient to its Lord! Quench us from the water God has Made to be in you!’ We looked at the water rising from the well. We drank from it. The he (as) travelled until he (as) ended to a place wherein was a dried palm tree. We went near it. He (as) said: ‘O you palm tree! Feed us from what God has Made to be in you!’ Fresh dates fell scattering. Then he (as) went, and I turned around, but could not see anything. Then they travelled, and there we were with an antelope coming, wagging its tail, coming over to al-Sadiq (as), and it snorted. He (as) said: ‘I (as) shall do so if God so Desires’. The antelope left. Al-Balkhy said, ‘We have seen a wonder. What did the antelope ask you?’ He (as) said: ‘It should rescue with me (as) and informed me (as) that one of the hunters of Medina had hunted his wife, and there were two young cubs for her, and he asked me (as) if I (as) could buy her and free her to him. So I (as) guaranteed that for him’. And he (as) faced the Qiblah and supplicated and said: ‘The Praise is for God, a lot, like what He is rightful of, and its deserving’. And he (as) recited: Or are they envying the people upon what God has Given them from His Grace? [4:54]. Then he (as) said: ‘By God! We (as) are the envied ones’. Then he (as) left and we were with him (as). He (as) bought the deer and freed her. Then he (as) said: ‘Neither broadcast it nor discuss with it in the presence of other than its rightful ones, for the broadcaster of our (as) secrets is severer upon us (as) than our (as) enemies are!’[Bihar al-Anwar, Volume 47, Page 111-113]

149 - الخرائج: روي عن داود بن كثير الرقي قال: كنت عند الصادق عليه السلام وأبو الخطاب، والمفضل، وأبو عبد الله البلخي إذ دخل علينا كثير النوا وقال: إن أبا الخطاب هو يشتم أبا بكر وعمر وعثمان ويظهر البراءة منهم، فالتفت الصادق عليه السلام إلى أبي الخطاب وقال: يا محمد ما تقول؟ قال: كذب والله ما سمع قط شتمهما مني فقال الصادق عليه السلام: قد حلف ولا يحلف كاذبا، فقال: صدق لم أسمع أنا منه، ولكن حدثني الثقة به عنه قال الصادق عليه السلام: وإن الثقة لا يبلغ ذلك فلما خرج كثيرا النوا قال الصادق عليه السلام: أما والله لئن كان أبو الخطاب ذكر ما قال كثير، لقد علم من أمرهم ما لم يعلمه كثير، والله لقد جلسا مجلس أمير المؤمنين عليه السلام غصبا فلا غفر الله لهما، ولا عفا عنهما، فبهت أبو عبد الله البلخي، فنظر إلى الصادق عليه السلام متعجبا مما قال فيهما، فقال الصادق عليه السلام: أنكرت ما سمعت فيهما؟ قال: كان ذلك، قال الصادق عليه السلام: فهلا كان الانكار منك ليلة دفع إليك فلان بن فلان البلخي جاريته فلانة لتبيعها فلما عبرت النهر افترشتها في أصل شجرة؟! فقال البلخي: قد مضى والله لهذا الحديث أكثر من عشرين سنة، ولقد تبت إلى الله من ذلك، فقال الصادق عليه السلام: لقد تبت وما تاب الله عليك، ولقد غضب الله لصاحب الجارية، ثم ركب وسار البلخي معه، فلما برز قال الصادق عليه السلام وقد سمع صوت حمار: إن أهل النار يتأذون بهما وبأصواتهما، كما تتأذون بصوت الحمار فلما برزنا إلى الصحراء فإذا نحن بجب كبير (1). ثم التفت الصادق عليه السلام إلى البلخي فقال: اسقنا من هذا الجب، فدنا البلخي ثم قال: هذا جب بعيد القعر، لا أرى ماءا به فتقدم الصادق عليه السلام فقال: أيها الجب السامع المطيع لربه اسقنا مما جعل الله فيك من الماء بإذن الله فنظرنا الماء يرتفع من الجب فشربنا منه، ثم سار حتى انتهى إلى موضع فيه نخلة يابسة، فدنا منها فقال: أيتها النخلة أطعمينا مما جعل الله فيك، فانتثرت رطبا جنيا. ثم جاء فالتفت فلم ير فيها شيئا، ثم سارا فإذا نحن بظبي قد أقبل يبصبص بذنبه، قد أقبل إلى الصادق عليه السلام وينغم (2) فقال: أفعل إن شاء الله، فانصرف الظبي فقال البلخي: لقد رأينا عجبا فما سألك الظبي؟ قال: استجار بي الظبي، وأخبرني أن بعض من يصيد الظباء بالمدينة صاد زوجته، وأن لها خشفين (3) صغيرين وسألني أن أشتريها، وأطلقها إليه، فضمنت له ذلك، واستقبل القبلة ودعا، وقال: الحمد لله كثيرا كما هو أهله ومستحقه، وتلا " أم يحسدون الناس على ما آتيهم الله من فضله " (4) ثم قال: نحن والله المحسودون ثم انصرف ونحن معه، فاشترى الظبية وأطلقها، ثم قال: لا تذيعوا سرنا، ولا تحدثوا به عند غير أهله، فان المذيع سرنا أشد علينا من عدونا .








Thursday, August 4, 2022

The Understanding of Abu al-Khattab

1- Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from ibn abu ‘Umayr from ‘Abd al- Rahman ibn al-Hajjaj from Hashim Sahib al-Barid who has said the following: “Once Muhammad ibn Muslim, Abu al-Khattab and I were together and Abu al-Khattab asked, ‘What do you say about a person who does not believe in this cause?’ I then said, ‘Anyone who does not believe in this cause is a disbeliever.’ Abu al-Khattab said, ‘He is not a disbeliever until all evidence is established against him, when evidence and proof is established and he did not recognize then he becomes a disbeliever.’ Muhammad ibn Muslim asked him. ‘Glory belongs to God, what has he done that for not knowing and not denying he becomes a disbeliever? He is not a disbeliever if he does not deny and reject.’ I (the narrator) argued and then went in the presence of Abu ‘Abd Allah (a.s.) and informed him of the discussion. The Imam said, ‘You have come and they both are absent. All of you may come to me tonight by the middle Jamara (pillar of stones) in Mina.’ “That night we gathered together before him. Abu al-Khattab and Muhammad ibn Muslim also were there. The Imam picked up the pillow and held it against his chest and asked us, ‘What do you say about your servants, women, and people of your house? Do they not say, ‘No one deserves to be worshipped except Allah?’ I said, ‘Yes, they do say so.’ The Imam asked, ‘Do they not say, Muhammad is the Messenger of God?’ I said, ‘Yes, they do say so.’ The Imam asked, ‘Do they not perform the prayer, fast and perform Hajj?’ I said, ‘Yes, they do so.’ The Imam asked, ‘Do they know and recognize what you believe in?’ I said, ‘No, they do not do so.’ The Imam asked, ‘What are they then in your views?’ I said, ‘Anyone who does not know this cause is a disbeliever. ’ The Imam asked, ‘Glory belongs to God, have you considered the people in the streets and the water carriers?’ I said, ‘Yes, I have done so.’ The Imam asked, ‘Do they not perform the prayer, fast, and perform Hajj? Do they not testify that no one deserves to be worshipped except God and that Muhammad is the Messenger of God?’ I said, ‘Yes, they do so.’ The Imam said, ‘Do they know and recognize what you believe in?’ I said, ‘No, they do not do so.’ The Imam said, ‘What are they then in your view?’ I said, ‘Anyone who does not know and recognize this cause, is a disbeliever.’ The Imam said, ‘Glory belongs to God, have you seen the Ka’bah, the Tawaf (walking seven times around the Ka’bah), the people of Yeman and their clinging to the curtain of the Ka’bah?’ I said, ‘Yes, I see them.’ The Imam said, ‘Do they not testify that no one deserves to be worshipped except God? That Muhammad is the Messenger of God? Do they not perform the prayer, fast, and perform Hajj?’ I said, ‘Yes they do so.’ The Imam said, ‘Do they know and recognize what you believe in?’ I said, ‘No they do not do so.’ The Imam said, ‘What do you say about them?’ I said, ‘Anyone who does not know (believe in this cause) is a disbeliever. ’ “The Imam said, ‘Glory belongs to God, this is what al- Khawarij says.’ The Imam then said, ‘If you like, I may tell you.’ I said, ‘No, do not tell us.’ The Imam said, ‘It is evil against you to say what you have not heard from us.’ I (the narrator) then guessed that he is turning us upon the words of Muhammad ibn Muslim.”’ [Usul al-Kafi, Volume 2, Page 401-402]

1 - علي بن إبراهيم عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن عبد الرحمن بن الحجاج، عن هاشم صاحب البريد قال: كنت أنا ومحمد بن مسلم وأبو الخطاب مجتمعين فقال لنا أبو الخطاب: ما تقولون فيمن لم يعرف هذا الامر؟ فقلت: من لم يعرف هذا الامر فهو كافر، فقال أبو الخطاب: ليس بكافر حتى تقوم عليه الحجة، فإذا قامت عليه الحجة فلم يعرف فهو كافر، فقال له محمد بن مسلم: سبحان الله ماله إذا لم يعرف ولم يجحد يكفر؟! ليس بكافر إذا لم يجحد، قال: فلما حججت دخلت على أبي عبد الله (عليه السلام) فأخبرته بذلك، فقال: إنك قد حضرت و غابا ولكن موعدكم الليلة، الجمرة الوسطى بمنى. فلما كانت الليلة اجتمعنا عنده وأبو الخطاب ومحمد بن مسلم فتناول وسادة فوضعها في صدره ثم قال لنا: ما تقولون في خدمكم ونساءكم وأهليكم أليس يشهدون أن لا إله إلا الله؟ قلت: بلى، قال: أليس يشهدون أن محمدا رسول الله (صلى الله عليه وآله)؟ قلت: بلى، قال: أليس يصلون ويصومون ويحجون؟ قلت: بلى، قال: فيعرفون ما أنتم عليه؟ قلت: لا، قال: فما هم عندكم؟ قلت: من لم يعرف [هذا الامر] فهو كافر. قال: سبحان الله أما رأيت أهل الطريق وأهل المياه؟ قلت: بلى، قال: أليس يصلون ويصومون ويحجون؟ أليس يشهدون أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله قلت: بلى، قال: فيعرفون ما أنتم عليه؟ قلت: لا، قال: فما هم عندكم؟ قلت: من لم يعرف [هذا الامر] فهو كافر. قال: سبحان الله أما رأيت الكعبة والطواف وأهل اليمن وتعلقهم بأستار الكعبة! قلت: بلى، قال: أليس يشهدون أن لا إله إلا الله وأن محمدا رسول الله (صلى الله عليه وآله) ويصلون ويصومون ويحجون؟ قلت: بلى، قال: فيعرفون ما أنتم عليه، قلت: لا قال: فما تقولون فيهم؟ قلت: من لم يعرف فهو كافر. قال: سبحان الله هذا قول الخوارج، ثم قال: إن شئتم أخبرتكم، فقلت أنا: لا (1)، فقال: أما إنه شر عليكم أن تقولوا بشئ ما لم تسمعوه منا، قال: فظننت أنه يديرنا على قول محمد بن مسلم.





Grieving over the Companions of Abu al-Khattab

638 - Hamdawayh bin Nasiyr who said: narrated to us Ayyub bin Nuh from Hannan bin Sadir from Abi Abdillah عليه السلام who said: I grieve over the bodies that have touched the fire with him - that is Abu al-Khattab - then he mentioned Ibn al-Ashyam, so he عليه السلام said: he used to come to me and enter my place, he and his companion Hafs bin Maymun, and ask me (i.e. questions), so I used to inform them with the truth, then they used to leave my place and go to Abi al-Khattab, so he used to inform them with the opposite of what is my position, so they used to accept his words and reject mine. [Rijal al-Kashi, Page 290]

 حمدويه بن نصير، قال حدثنا أيوب بن نوح، عن حنان بن سدير، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال : إني لأنفس على أجساد أصيبت معه يعني أبا الخطاب النار، ثم ذكر ابن الأشيم، فقال كان يأتيني فيدخل على هو و صاحبه و حفص بن ميمون و يسألوني، فأخبرهم بالحق، ثم يخرجون من عندي إلى أبي الخطاب، فيخبرهم بخلاف قولي، فيأخذون بقوله و يذرون قولي.


The Wilayah of Abu al-Khattab

523- Hamduwayh from Muhammad b. Isa from Yunus b. Abd al-Rahman from Ibn Muskan from Isa Shalqan who said: I said to Abi al-Hasan [al-Kadhim] عليه السلام when he was still a boy before he reached puberty: May I be made your ransom, what is this we hear from your father, that he ordered us in the Wilayah of Abi al-Khattab then he ordered us to disassociate from him? So Abu al-Hasan عليه السلام said of his own volition: God created the prophets on prophethood, so they do not become except prophets. He created the believers on belief, so they do not become except believers. But he deposited belief in a group, so if He wishes He completes it for them, and if He wishes He takes it away from them. Abu al-Khattab was one of those whose faith was loaned out to him by God, so when he lied about my father – God took away that faith from him. He [Isa] said: I repeated these words to Abi Abdillah عليه السلام so he said: If you had asked us about that [the same question] we would not have anything different to say to you. [Rijal al-Kashi, Page 249]

523 - حمدويه، قال: حدثني محمد بن عيسى، عن يونس بن عبدالرحمن، عن ابن مسكان، عن عيسى شلقان، قال: قلت لابي الحسن عليه السلام وهو يومئذ غلام قبل أوان بلوغه: جعلت فداك ما هذا الذي يسمع من أبيك أنه أمرنا بولاية أبي الخطاب ثم أمرنا بالبراء‌ة منه؟ قال، فقال أبوالحسن عليه السلام من تلقاء نفسه: ان الله خلق الانبياء على النبوة فلا يكونون الا أنبياء، وخلق المؤمنين على الايمان فلايكونون الا مؤمنين، واستودع قوما ايمانا، فان شاء أتمه لهم، وان شاء سلبهم اياه، وان أبا الخطاب كان ممن أعاره الله الايمان: فلما كذب على أبي سلبه الله الايمان. قال: فعرضت هذا الكلام على أبي عبدالله عليه السلام، قال، فقال: لو سألتنا عن ذلك ماكان ليكون عندنا غيرماقال.



As long as you Submit to the Imam

Thiqat al-Islam Abu Ja'far Muhammad Ibn Ya'qub al-Kuleyni (†941) :

7- Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from ‘Uthman ibn ‘Isa and al-Hassan ibn Mahbub both from Sama’a : “I asked Abu ‘Abdallah (a.s.) about a man who was opposed by two people of his own faith in an issue that they both narrated. One of them said it to be obligatory and the other said it was prohibited. How it can be solved?” The Imam replied, “He must wait until he finds one who would inform him and until then he is not under any pressure.” In another narration it says, “Whichever answer he follows in submission for his ease.” [Usul al-Kafi, Volume 1, Page 66]
7 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن عثمان بن عيسى، والحسن بن محبوب جميعا عن سماعة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سألته عن رجل اختلف عليه رجلان من أهل دينه في أمر كلاهما يرويه: أحدهما يأمر بأخذه والآخر ينهاه عنه، كيف يصنع؟
فقال: يرجئه (2) حتى يلقي من يخبره، فهو في سعة حتى يلقاه، وفي رواية أخرى بأيهما أخذت من باب التسليم وسعك (3).



Grading:

Allamah al-Majlissi: Hassan or Muwathaq حسن أو موثق [Mirat al-Uqul, Volume 1, Page 218]
Behbudi: Sahih. [Sahih al-Kafi, Volume 1, Page 10]

al-Shaykh al-Tusi (†941) :

3. And from al-Abbas b. Ma’ruf from Ali b. Mahziyar who said: I read in a letter of Abdallah b. Muhammad to Abi al-Hasan (as)  [the following]: our fellows have differed in their narration from Abi Abdillah (as) in regards the two units of Fajr whilst travelling, some of them narrated ‘pray them in your litter’ while others narrated ‘do not pray them except stationary on the ground’ so inform me what you personally do so that I can follow you in it? he wrote: Whichever is accommodating for you to act by." [Tahdhib al-Ahkam, Volume 3, Page 250-251]

92 - عنه عن العباس بن معروف عن علي بن مهزيار قال: قرأت في كتاب لعبد الله بن محمد إلى أبي الحسن عليه السلام اختلف أصحابنا في رواياتهم عن أبي عبد الله عليه السلام في ركعتي الفجر في السفر فروى بعضهم ان صلهما في المحمل، وروى بعضهم ان لا تصلهما إلا على الأرض فاعلمني كيف تصنع أنت لأقتدي بك في ذلك؟ فوقع عليه السلام: موسع عليك بأية عملت.





Commentary:

Thiqat al-Islam al-Kuleyni: "We do not find any thing better and more precautionary than to refer to the Scholar (as) and accept that which is within the limit of his (as) words, "Whichever you would follow in submission is excusable for you." [Introduction of al-Kafi]

ولا نجد شيئا أحوط ولا أوسع من رد علم ذلك كله إلى العالم عليه السلام وقبول ما وسع من الامر فيه بقوله عليه السلام: " بأيما أخذتم من باب التسليم وسعكم ".