Saturday, March 22, 2014

Debate between companion of al-Sadiq (as) and Imam Abu Hanifah on al-Mutah

[...] Abu Hanifah once asked Abu Ja'far Muhammad Ibn al-Nu’man Sahib al-Taq saying, ‘O Abu Ja'far, what do you say about al-Mut‘ah ? Do you think it is lawful?’ He replied, ‘Yes, it is lawful.’ He then said, ‘Why then do you not ask your women to go for al-Mut‘ah and earn for you?’ Abu Ja’far said, ‘All kinds of skills are not desirable even if they are lawful, because people have their values and positions which raise their values. However, what do you say O Abu Hanifah, about al-Nabidh (wine from dates)? Do you think it is lawful?’ He replied, ‘Yes, it is lawful.’ He then said, ‘What prevents you from making your women sit in shops as al-Nabidh sellers to sell al-Nabidh to earn for you?’ Abu Hanifah said, ‘This is one for one and your share is more effective.’ He then said, ‘O Abu Ja‘far, the verse in which there is “one asking a question asked” (Chapter 70) speaks of unlawfulness of al-Mut‘ah (advantageous marriage) and Hadith from the Holy Prophet (saw) has come to cancel it.’ Abu Ja’far said, ‘O Abu Hanifah, the chapter “one asking a question asked” was revealed in Makkah and the verse that speaks of al-Mut‘ah was revealed in al-Madinah and Hadith you spoke of is atypical and refuted.’ Abu Hanifah then said, ‘The verse about inheritance also speaks of cancellation of al-Mut‘ah.’ Abu Ja‘far, said, ‘Proof of lawfulness of marriage is without inheritance.’ Abu Hanifah said, ‘On what basis you say so?’ Abu Ja‘far, asked, ‘If a Muslim marries a woman from the people of the book then he dies what do you say about her?’ He said, ‘She will not inherit him.’ Abu Ja‘far, said, ‘So marriage is proved without inheritance. They then departed each other.’”

9949 - 8 - علي رفعه قال: سأل أبوحنيفة أبا جعفر محمد بن النعمان صاحب الطاق فقال له:
يا أبا جعفر ماتقول في المتعة أتزعم أنها حلال؟ قال: نعم، قال: فما يمنعك أن تأمر نساءك أن يستمتعن ويكتسبن عليك، فقال له أبوجعفر: ليس كل الصناعات يرغب فيها وإن كانت حلالا وللناس أقدار ومراتب يرفعون أقدارهم ولكن ماتقول يا أبا حنيفة في النبيذ أتزعم أنه حلال؟ فقال: نعم، قال: فما يمنعك أن تقعد نساءك في الحوانيت نباذات فيكتسبن عليك؟ فقال أبوحنيفة: واحدة بواحدة وسهمك أنفذ ثم قال له: ياأباجعفر إن الاية التي في سأل سائل (3) تنطق بتحريم المتعة والرواية عن النبي (صلى الله عليه وآله) قد جاءت بنسخها، فقال له أبوجعفر: يا أبا حنيفة إن سورة سأل سائل مكية وآية المتعة مدنية وروايتك شاذة ردية، فقال له أبوحنيفة: وآية الميراث أيضا تنطق بنسخ المتعة، فقال أبوجعفر: قدثبت النكاح بغير ميراث، قال أبوحنيفة: من أين قلت ذاك؟ فقال أبوجعفر: لو أن رجلا من المسلمين تزوج امرأة من أهل الكتاب ثم توفي عنها ماتقول فيها؟ قال: لاترث منه، قال: فقد ثبت النكاح بغير ميراث ثم افترقا.



Note: Sunnis call him Shaytan al-Taq, and us call him Mu'min al-Taq (according to Sheikh al-Tusi in his Firhist) and this story is also narrated by Sunnis and al-Dhahabi (in Siyar A'lam al-Nubalaah, Vol.10, Page 553) talked about him as being an Extreme Shia and he (al-Dhahabi) also say that he is counted as from the Ashab (companion) of Imam al-Sadiq (as).

We will first see what a great Sunni scholar said about him and then see what our scholars said.

Muhammad Ibn Nu'man
al-Ahwal, Iraqi Extreme Shi'i, Shias call him by Mumin al-Taq.
He is counted from the companion of Ja'far Ibn Muhammad.
He made the book al-Imamah, and the book al-Rad Alah al-Mu'atazilah, and the book Talha wa Aisha
[...]
محمد بن النعمان 
الأحول ، عراقي شيعي جلد ، يلقبه الشيعة بمؤمن الطاق . 
يعد من أصحاب جعفر بن محمد . 
صنف كتاب " الإمامة " ، وكتاب " الرد على المعتزلة " ، وكتاب [ ص: 554 ] " طلحة وعائشة " ، وكتاب " المعرفة " ، وكتاب " في أيام هارون الرشيد " . ومنهم النجار الأستاذ أبو عبد الله : 



On Abi Ja'far al-Ahwal Muhammad Ibn Ali Ibn Nu'man Mumin al-Taq

[...] From Abi 'Abdillah (as) who said : Four are the most beloved people to me alive or dead, Yazid Ibn Mu'awiyah al-'Ijli, Zurarah Ibn A'yan, Muhammad Ibn Muslim and Abu Ja'far al-Ahwal, [they are] the most beloved people to me alive or dead.
326- حمدويه، قال حدثني محمد بن عيسى بن عبيد و يعقوب بن يزيد، عن ابن أبي عمير، عن أبي العباس البقباق، عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال : أربعة أحب الناس إلي أحياء و أمواتا، بريد بن معاوية العجلي و زرارة بن أعين و محمد بن مسلم و أبو جعفر الأحول، أحب الناس إلي أحياء و أمواتا.

Muhammad Ibn Nu'man al-Ahwal, he was nicknamed Mumin al-Taq, he is from the companion of Abi Abdallah Ja'far Ibn Muhammad (as) he was eloquent [...]
محمد بن النعمان الأحول ، ويلقب بشيطان الطاق ! والشيعة تلقبه بمؤمن الطاق ، من أصحاب أبي عبدالله جعفر بن محمد عليهما السلام ، وكان متكلماً ، حاذقاً ، حاضر الجواب
- Fihrist al-Tusi, Page 121-122

The prayer of the oppressed

How important is the oppressed and the father in Islam, and how God Almighty look at them.

From Abi 'Abdillah (as) who said : "The Messenger of God has said, "Beware of the prayer of an oppressed; it climbs over the cloud and God looks at it and says, "Raise it up so it is accepted,” and beware of the prayer of a father; it is sharper than a sword."
3 علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن النوفلي، عن السكوني، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إياكم ودعوة المظلوم فإنها ترفع فوق السحاب (2)
حتى ينظرالله عزوجل إليها فيقول: ارفعوها حتى أستجيب له، وإياكم ودعوة الوالد فإنها أحد من السيف.

- Usul al-Kafi, Vol.2, Page 509 Hadith Number 3

Acts of worship according to Rasululah (saw)

From al-Amali of Sheikh al-Tusi [...] From Abi Dharr (rah) from the Prophet (saw) who said : "Looking at Ali Ibn Abi Talib (as) is an act of worship, looking at your parent with innocence and compassion is an act of worship, looking at the paper (i.e Cover) meaning the paper of Quran is an act of worship and looking at the Ka'bah is an act of worship."

24-   ما، [الأمالي للشيخ الطوسي] جماعة عن أبي المفضل عن محمد بن محمد بن معاذ عن أحمد بن المنذر عن الوهاب عن أبيه همام بن نافع عن همام بن منبه عن حجر يعني المدري عن أبي ذر عن النبي ص قال النظر إلى علي بن أبي طالب ع عبادة و النظر إلى الوالدين برأفة و رحمة عبادة و النظر في الصحيفة يعني صحيفة القرآن عبادة و النظر إلى الكعبة عبادة .


Note : Act of worship i.e 'Ibadah عبادة

Can your parent look at you naked and otherwise?

Abu Abdillah (as) said that the Messenger of Allah (saw) said "A man must not enter a bathhouse with his son where he can look at his private parts.’ He (the Imam) said, ‘Parents cannot look at the private parts of their children, and children cannot look at the private parts of their parents.’ He (the Imam) then said, ‘The Messenger of Allah has cursed the looking and the one being looked at in a bathhouse when one is without a loincloth."
 (12826 36) الحسين بن محمد، عن معلى بن محمد، عن أحمد بن محمد بن عبدالله، عن محمد بن جعفر، عن بعض رجاله، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): لا يدخل الرجل مع ابنه الحمام فينظر إلى عورته، وقال: ليس للوالدين أن ينظرا إلى عورة الولد وليس للولد أن ينظر إلى عورة الوالد، وقال: لعن رسول الله (صلى الله عليه وآله) الناظر والمنظور إليه في الحمام بلا مئزر.