Thursday, August 22, 2013

The State of the one who does not Submit to the Imam

Thiqat al-Islam Abu Ja'far Muhammad Ibn Ya'qub al-Kuleyni (†941) :


(5) - Yunus has narrated from Dawud ibn Farqad from Hassan al-Jammal from ‘Amirah who has said the following: “I heard Abu ‘Abd Allah (a.s.) saying, "People are commanded to know us [ma'rifah], and they are referred to us and to submit to us." He then said, "If they fast, perform prayers, testify that there is no one who deserves to be worshipped except Allah but keep it in themselves and do not refer to us, for this they will be considered polytheist [Mushrikin]."

(6) - Ali ibn Ibrahim has narrated from his father from Ahmad ibn Muhammad ibn abu Nasr from ‘Abd Allah ibn Yahya al-Kahili who has said the following: “Abu ‘Abd Allah (a.s.) has said, ‘If a people worship God alone and do not consider anything as His partner, perform the prayer, pay al-Zakat, perform Hajj of the Sacred House, fast in the month of Ramadan and then say about something God has done or the Holy Prophet has done, “Why not is it done as such and such?” Or they find such things in their hearts, for this they will be Polytheist [Mushrik].’ The Imam then read this verse: ‘I swear by your Lord that they will not be considered believers until they allow you to settle their disputes and then they will find nothing in their souls to prevent them from accepting your judgment, thus, submitting themselves to the will of God.’ (4:65) Abu ‘Abd Allah (a.s.) then said, ‘You must submit yourselves.”’[Usul al-Kafi, Volume 2, Page 398]

5 - يونس، عن داود بن فرقد، عن حسان الجمال، عن عميرة، عن أبي عبد الله (عليه السلام) قال: سمعته يقول: أمر الناس بمعرفتنا والرد إلينا والتسليم لنا، ثم قال:
وإن صاموا وصلوا وشهدوا أن لا إله إلا الله وجعلوا في أنفسهم أن لا يردوا إلينا كانوا بذلك مشركين.

6 - علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن أحمد بن محمد بن أبي نصر، عن عبد الله بن يحيى الكاهلي قال: قال أبو عبد الله (عليه السلام): لو أن قوما عبدوا الله وحده لا شريك له وأقاموا الصلاة وآتوا الزكاة وحجوا البيت وصاموا شهر رمضان ثم قالوا لشئ صنعه الله أو صنعه النبي (صلى الله عليه وآله): ألا صنع خلاف الذي صنع؟ أو وجدوا ذلك في قلوبهم لكانوا بذلك مشركين، ثم تلا هذه الآية " فلا وربك لا يؤمنون حتى يحكموك فيما شجر بينهم ثم لا يجدوا في أنفسهم حرجا مما قضيت ويسلموا تسليما (2) " ثم قال أبو عبد الله (عليه السلام): فعليكم بالتسليم.



Muhammad Amin al-Astarabadi (†1626) :


"I say: There is a multiplicity of narrations from them (as) that Polytheism [Mushrik] is Two Type: Polytheist in Worship [Shirk al-Ibadah] and Polytheist in Obediance [Shirk al-Ta'ah] and it seem that what is meant here is the second type [Shirk al-Ta'ah]." [al-Fawaid al-Madaniyah, Page 388]

أقول: قد تواترت الأخبار عنهم (عليهم السلام) بأن المشرك قسمان: مشرك في العبادة ومشرك في الطاعة (٣). ويمكن أن يكون المراد هنا الثاني.





Wednesday, August 21, 2013

Cursed for Speaking Without Knowledge

From Abu 'Abdillah (as) who said to me, "I warn you about two forms of behavior that lead a man to destruction. I prohibit you from dealing with God on the basis of falsehood and from giving fatwa to people without knowledge." [Usul al-Kafi, Vol.1, Page 42, Hadith Number 1]
1 - محمد بن يحيى، عن أحمد وعبدالله ابني محمد بن عيسى، عن علي بن الحكم، عن سيف بن عميرة، عن مفضل بن يزيد (1) قال: قال [لي] أبوعبدالله (عليه السلام): أنهاك عن خصلتين فيهما هلاك الرجال: أنهاك أن تدين الله بالباطل، وتفتي الناس بما لا تعلم.



From Abu Ja'far (as) who said: "The angels of mercy and the angels of wickedness curse those who give to people fatwas without knowledge and guidance. Such people will be held responsible for the sins of all those who have followed such fatwas." [Usul al-Kafi, Vol.1, Page 42, Hadith Number 3]
3 - محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن محبوب، عن علي ابن رئاب، عن أبي عبيدة الحذاء، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: من أفتى الناس بغير علم ولا هدى لعنته ملائكة الرحمة، وملائكة العذاب، ولحقه وزر من عمل بفتياه.



* Grading:

Allamah Muhammad Baqir al-Majlissi: Sahih. صحيح [Mirat al-Uqul, Volume 1, Page 137]
Ayatollah Sayed Khomeini: Sahih. صحيحة أبي عبيدة [Kitab al-Makasib, Volume 1, Page 99]
Behbudi: Sahih. [Sahih al-Kafi, Volume 1, Page 5]
al-Faydh al-Kashani: Sahih. الصحيح عن أبي عبيدة [al-Usul al-Asliyah, Page 113]


Definition:

Fatwa فتوى

Ibn Manzur: "Example: [...] I have given a Fatwa in a matter if I answer regarding it. " وفتوى: اسمان يوضعان موضع الإفتاء. ويقال: أفتيت فلانا رؤيا رآها إذا عبرتها له، وأفتيته في مسألته إذا أجبته عنها.  [Lisan al-Arab, Vol. 15, Page 147]

al-Khoei: "Fatwa is giving a full legal ruling." الفتوى هي انشاء بيان الحكم الكلي الشرعي [Sirat al-Najat, Vol. 3, Page 11]

Love and hate for Allah

From Abu Ja'far (as) who said: "The Messenger of Allah has said, "Love of a believer for another believer only for the sake of Allah is of the greatest branches of belief. It is certain that whoever loves for the sake of Allah, hates for the sake of Allah, gives for the sake of Allah and denies for the sake of Allah is of the chosen people of Allah."
ابن محبوب، عن أبي جعفر محمد بن النعمان الاحول صاحب الطاق، عن سلام ابن المستنير، عن أبي جعفر (عليه السلام) قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): ود المؤمن (2) للمؤمن في الله من أعظم شعب الايمان، ألا ومن أحب في الله وأبغض في الله وأعطى في الله ومنع في الله فهو من أصفياء الله.
- Usul al-Kafi, Vol.2, Page 125, Hadith Number 3

Looking at the Quran is an act of worship

From Ishaq Ibn 'Ammar who has said the following: "Once I said to Abi 'Abdallah (as), "May Allah keep my soul in service for your cause, I memorize the Quran by heart and read from my memory, is that more virtuous or looking on a copy [of the Quran]?" The narrator has said that he (as) said to me, "It is better to look in a copy. Have you not heard that looking at a copy [of the Quran] is an act of worship?’”
5 عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن يحيى بن المبارك، عن عبدالله ابن جبلة، عن معاوية بن وهب، عن إسحاق بن عمار، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قلت له: جعلت فداك إني أحفظ القرآن على ظهر قلبي فأقرأه على ظهر قلبي أفضل أو أنظر في المصحف؟ قال: فقال: لي: بل اقرأه وانظر في المصحف فهو أفضل، أما علمت أن النظر في المصحف عبادة.

Mercy of the Quran

From Abi 'Abdallah (as) who said: "If one reads the Quran from a copy, he benefits from his eyesight, and his parents receive relief even if they are unbelievers."
1 عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن يعقوب بن يزيد، رفعه إلى أبي عبدالله (عليه السلام) قال: من قرأ القرآن في المصحف متع ببصره وخفف عن والديه وإن كانا كافرين.
- Usul al-Kafi, Vol.2, Page 613, Hadith Number 1

From Abi 'Abdallah (as) who said: "Reading of the Quran from a copy relieves suffering punishment of one's parents even if they are unbelievers."
4 علي بن محمد، عن ابن جمهور، عن محمد بن عمر بن مسعدة، عن الحسن بن راشد، عن جده، عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: قراءة القرآن في المصحف تخفف العذاب عن الوالدين ولو كان كافرين.

House as shining star

From Abi 'Abdallah (as) who said, "A house wherein a Muslim reads the Quran is looked upon by the inhabitants of heavens, just as the inhabitants of earth like to look at a shining star in the skies."
1 عدة من أصحابنا، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن الفضيل بن عثمان، عن ليث بن أبي سليم، رفعه قال: قال النبي (صلى الله عليه وآله): نوروا بيوتكم بتلاوة القرآن ولا تتخذوها قبورا كما فعلت اليهود والنصارى، صلوا في الكنائس والبيع (1)

Monday, August 19, 2013

Re: The ideal wives

'Ali Ibn al-Hassan Ibn Fadhal from Muhammad Ibn Abdallah Ibn Zurara from al-Hassan Ibn 'Ali from 'Ali Ibn 'Uquba from Buraid al-'Ijli from Abi Ja'far (as) who said, Rasululah (saw) said, "He who marries a woman for her beauty, he will see in her what he does not like; and he who marries a woman because of her wealth, Allah will leave his sustenance in her hands, so you should marry religious women."
علي بن الحسن بن فضال عن محمد بن عبد الله بن زرارة عن الحسن بن علي عن علي بن عقبة عن بريد العجلي عن أبي جعفر عليه السلام قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله : من تزوج امرأة لا يتزوجها إلا لجمالها لم ير فيها ما يحب ، ومن تزوجها لمالها لا يتزوجها إلا له وكله الله إليه ، فعليكم بذات الدين .
- Tahdhib al-Ahkam, Vol.7, Page 399

'Allamah Baqir al-Majlissi: Muwathaq (i.e. all of its narrators are Thiqa 'trustworthy')

He (al-Majlissi) also say: It's a proof of the 'Karaha' (being "makrooh") of marrying the woman for her money or her beauty, and Istihbab (being "mustahhab") (of marrying such a woman who) takes care of her religious morals such as righteousness and chastity, etc.
ويدل علی كراهة تزويج المرأة للمال والجمال ، واستحباب رعاية الأمور الدينية، كالصلاح والعفاف و نحو ذلك

- Miladh al-Akhir fi Fahm Tahdhib al-Akhbar, Vol.12, Page 319

And from him, from 'Ali from his father and Muhammad Ibn Isma'il from al-Fadl Ibn Shathan, all of them from Ibn Abi 'Umayr from Hisham Ibn al-Hakam from Abi 'Abdillah (as) who said, "If a man marries a woman for her beauty or her wealth, he will be left with that(i.e. because he trusted wealth and beauty and not God, therefore Allah will leave his orders in what he has trusted). But if he married her for her religion, Allah shall give him the beauty and the sustenance too."
وعنه عن علي عن أبيه ومحمد بن إسماعيل عن الفضل ابن شاذان جميعا عن ابن أبي عمير عن هشام بن الحكم عن أبي عبد الله عليه السلام قال : إذا تزوج الرجل المرأة لجمالها أو مالها وكل إلى ذلك ، وان تزوجها لدينها رزقة الله عز وجل الجمال والمال
- Tahdhib al-Ahkam, Vol.7, Page 403

'Allamah Baqir al-Majlissi: Muwathaq Kal-Sahih (i.e. all of its narrators are Thiqa 'trustworthy' and it is to the degree of authentic)

- Miladh al-Akhir fi Fahm Tahdhib al-Akhbar, Vol.12, Page 331

Fatwas of contemporary scholars


It should not be considered in the selection of women to choose only for the beauty and sustenance.
ينبغى أن لا يكون النظر فى اختيار المرأة مقصورا على الجمال و المال

Did al-Askari (as) have a son ?

Muhammad Ibn Yahya from Ahmad Ibn Ishaq from Abu Hashim al-Ja'fari who said: "Once I said to Abu Muhammad (al-Askari), your grace causes shyness in me to ask you questions. May I ask you a question? He said, yes, you may ask. I asked, my master, do you have a son? He said, yes. I then asked, if anything will happen to you, where would I ask about him ? He replied, in Madina."
 محمد بن يحيى، عن أحمد بن إسحاق، عن أبي هاشم الجعفري قال: قلت لابي محمد (عليه السلام): جلالتك تمنعني من مسألتك، فتأذن لي أن أسألك؟ فقال: سل، قلت:
يا سيدي هل لك ولد؟ فقال: نعم، فقلت: فإن بك حدث فأين أسأل عنه؟ فقال:
بالمدينة.
- Usul al-Kafi, Vol.1, Page 328, Hadith Number 2


Authentfication :

Muhammad Ibn Yahya:
Scholar [from] our companions in his time, Thiqah Ayn. شيخ أصحابنا في زمانه ثقة عين - Rijal al-Najashi, Page 353.

Ahmad Ibn Ishaq:
Thiqah. ثقة - Rijal al-Tusi, Page 397.

Abu Hashim al-Ja'fari:
Peace be upon him, Thiqah great the position. عليه السلام ثقة جليل - Rijal al-Tusi, Page 375.

The chain is Sahih.

Have they seen al-Mahdi (as) ?

'Ali Ibn Muhammad from Hamdan al-Qalanisi who said: "I asked al-'Amri, has Abu Muhammad (al-Askari) passed away? He said, yes, he has passed away but has left behind among you a person (the succeeding Imam) whose neck is like this. He made a gesture with his hand."
علي بن محمد، عن حمدان القلانسي قال: قلت للعمري: قد مضى أبومحمد (عليه السلام)؟
فقال: قد مضى ولكن قد خلف فيكم من رقبته مثل هذا، وأشار بيده.
- Usul al-Kafi, Vol.1, Page 331, Hadith Number 4

Authentfication :

'Ali Ibn Muhammad:
Thiqah 'Ayn. ثقة عين - Rijal al-Najashi, Page 261.

Hamdan al-Qalanisi:
al-Kashi said I see that he is a Kufi Thiqah Khayr. قال الكشي قال النضر إنه كوفي ثقة خير - al-Khilasah of al-Hilli, Page 153.

al-'Amri:
The Kunya of his father is Abu 'Amr from the majority and it is said that he is from the companion of Sahab al-Zaman (as) and both have a great position in our sect. و أبوه يكنى أبا عمرو جميعا وكيلان من جهة صاحب الزمان عليه السلام و لهما منزلة جليلة عند الطائفة - Rijal al-Tusi, Page 447.

The chain is Sahih.

Sunday, August 18, 2013

al-Redha, false Imam ?

Muhammad Ibn Yahya, from Ahmad Ibn Muhammad, from Ibn Mahbub, from al-Hussein Ibn Nu'aym al-Sahaf who said: "Hisham Ibn al-Hakam, Ali Ibn Yaqtin and I were in Baghdad. Ali Ibn Yaqtin said, I was in the presence of the pious servant (of Allah) and his son Ali (al-Redha) came. He then said to me, O Ali Ibn Yaqtin, this is Ali, the sayyid (leader, master) of my children and I have gifted him with my own Kunya. Hisham tapped his forehead with his palm and said, Fie up on you! How did you say it? Ali Ibn Yaqtin said, I heard, by Allah, from him just as I said. Hisham said, He (Imam Musa) informed you that after him the task will be with him (his son)."
 محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن ابن محبوب، عن الحسين بن نعيم الصحاف قال: كنت وأنا وهشام بن الحكم وعلي بن يقطين ببغداد، فقال علي بن يقطين: كنت عند العبد الصالح جالسا فدخل عليه ابنه علي فقال لي: يا علي بن يقطين هذا علي سيد ولدي، أما إني قد نحلته كنيتي، فضرب هشام بن الحكم براحته جبهته، ثم قال: ويحك كيف قلت؟ فقال علي بن يقطين: سمعت والله منه كما قلت، فقال هشام: أخبرك أن الامر فيه من بعده.
- Usul al-Kafi, Vol.1, Page 311, Hadith Number 1


Authentfication :

Muhammad Ibn Yahyah:
Scholar from our compagnon, Thiqah Ayn. شيخ أصحابنا في زمانه ثقة عين - Rijal al-Najashi, Page 353.

Ahmad Ibn Muhammad:
Thiqah. ثقة - Rijal al-Tusi, Page 351.

Ibn Mahbub:
Thiqah. ثقة - Rijal al-Tusi, Page 334.

al-Hussein Ibn Nu'aym al-Sahaf:
Thiqah and his brothers are Ali and Muhammad. ثقة و أخواه علي و محمد  - Rijal al-Najashi, Page 54.

Ali Ibn Yaqtin:
Thiqah Jahlil his statut, he have a great position to Abi al-Hassan Musa (as) great is his place in our sect. : ثقة جليل القدر له منزلة عظيمة عند أبي الحسن موسى عليه السلام عظيم المكان في الطائفة  - Fihrist al-Tusi, Page 271.

The chain is Sahih.

'Allamah Baqir al-Majlissi: Sahih in Mirat al-'Uqool.
Mirza Jawad al-Tabrizi: Sahih in al-Nusus al-Sahiha.

Wednesday, August 14, 2013

Quran created or uncreated ?

I asked Aba Ja'far (as) about the Quran. He said to me: "It is not creator (Khaliq) nor has been created (Makhluq) but it is the word of The Creator (al-Khaliq)."
عن زرارة قال سألت أبا جعفر (عليه السلام) عن القرآن؟ فقال لى: لا خالق ولا مخلوق ولكنه كلام الخالق
- Tafsir al-Ayyashi, Vol.1, Page 6-7
- Bihar al-Anwar, Vol.89, Page 120

From al-Ja'fari who said to Abi al-Hassan Musa (as), oh son of Messenger of Allah what do you say about the Quran: Has differed those who were before us, the people/nation (qawm) said:  That it has been created, and another people/nation said: it is uncreated (ghayr makhluq), so he (as) said: I am not saying about this what they said, but I say: It is the word of Allah The Almighty.
5 يد ( 4 ) لى : المكتب ، عن الاسدي ، عن البرمكي ، عن عبدالله بن أحمد ، عن الجعفري قال : قلت لابي الحسن موسى عليه السلام : يا ابن رسول الله ما تقول في القرآن : فقد اختلف فيه من قبلنا فقال قوم : إنه مخلوق ، وقال قوم : إنه غير مخلوق ، فقال عليه السلام : أما إني لا أقول في ذلك ما يقولون ، ولكني أقول : إنه كلام الله عزوجل ( 5 ) .
- Bihar al-Anwar, Vol.89, Page 118

From Fudhail Ibn Yassar, I asked al-Redha (as) about the Quran so he said to me, It is the word of Allah.
7 شى : عن فضيل بن يسار قال : سألت الرضا عليه السلام عن القرآن فقال لي : هو كلام الله ( 6 ) .
- Tafsir al-Ayyashi, Vol.1, Page 6

From Yasser al-Khadim, from al-Redha (as) that he has been asked about the Quran so he said: Allah curse al-Murji-ah, and Allah curse Abu Hanifa, the word of Allah is not created (Makhluq) in terms of what I have spoken, and in terms of what I have read and pronounced so it is word, news and stories.
 عن ياسر الخادم عن الرضا عليه السلام انه سئل عن القرآن؟ فقال: لعن الله المرجئة (2) ولعن الله أبا حنيفة (3) انه كلام الله غير مخلوق حيث ما تكلمت به، وحيث ما قرأت ونطقت فهو كلام وخبر وقصص (4).

From Ali Ibn Salem, from his father, I asked al-Sadiq (as) so I said to him: oh son of the Messenger of Allah, what do you say about the Quran ? So he said: It is the words of Allah, and the sayings of Allah, and the book of Allah, and the revelation of Allah and his oracle and it is the great book that falsehood cannot approach it from before it or from behind it; [it is] a revelation from a [Lord who is] Wise and Praiseworthy.
3 يد ( 6 ) لى : المكتب ، عن الاسدي ، عن البرمكي ، عن عبدالله بن أحمد بن داهر ، عن الفضل بن إسماعيل ، عن علي بن سالم ، عن أبيه قال : سألت الصادق عليه السلام فقلت له : يا ابن رسول الله ما تقول في القرآن ؟ فقال : هو كلام الله ، وقول الله ، وكتاب الله ، ووحي الله ، وتنزيله ، وهو الكتاب العزيز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد ( 1 ) .

From the chapter of Bihar al-Anwar chapter that the quran is created (Makhluq) باب 14 : أن القرآن مخلوق and Tafsir al-Ayyashi chapter on the merit of the Quran.

Praise of our Sahaba by Imam al-Sadiq (as)

From Abi 'Abdillah (as) who said on the word of Allah, "And they had been guided [in worldly life] to good speech, and they were guided to the path of the Praiseworthy.(2)" He (as) said, Those are Hamza, Ja'far, 'Obeyda, Salman, Abu Dharr, al-Miqdad Ibn al-Aswad, 'Ammar they were guided to Amir al-Muminin (as), and on His word, "but Allah has endeared to you the faith and has made it pleasing in your hearts" it mean Amir al-Muminin, "and has made hateful to you disbelief, defiance and disobedience.(3)" The first, the second, the third.


الحسين بن محمد، عن معلى بن محمد، عن محمد بن اورمة، عن علي بن حسان عن عبدالرحمن بن كثير، عن أبي عبدالله (عليه السلام) في قوله تعالى: " وهدوا إلى الطيب من القول وهدوا إلى صراط الحميد (2) " قال: ذاك حمزة وجعفر وعبيدة وسليمان و أبوذر والمقداد بن الاسود وعمار هدوا إلى أمير المؤمنين (عليه السلام) وقوله: " حبب إليكم الايمان وزينه في قلوبكم (يعني أمير المؤمنين) وكره إليكم الكفر والفسوق و والعصيان (3) " الاول والثاني والثالث.

(2)al-Hajj:24, (3) al-Hujjarat:7
(2) الحج: 24. (3) الحجرات: 7

- al-Kafi, Vol.1, Page 426, Hadith Number  71.

Abi 'Abdillah (as) here is Imam al-Sadiq (as) through 'Abd al-Rahman.

The first, is Abu Bakr.
The second, is Omar.
The third, is Othman.