Sunday, August 7, 2022

Reliability of Bihar al-Anwar

Allamah Muhammad Baqir al-Majlissi († 1699) :

Then O Brothers in religion, those who claim to be the Shiites of the Imams of the believers (a.s.) ! Accept this banquet of mine fast, with total submission and certainty. Fasten unto it relying on it, if you are truthful in your claim of being a Shiite. And do not be amongst those who say with their mouths what is not in their hearts, and from the meanings of their words arise the inner aspects of their thoughts and do not be from those who have been made to drink the love of innovation and carnal desires on account of their ignorance and deviation. Thus, they declare as counterfeit what the true religions propagate on account of the adornments of the deniers of religions with their adulterated sayings. Then glad tidings to you – then again glad tidings to you, O my brothers, for this book which is the collection of different topics and rare precious gems. Times have not brought anything like it in beauty and brightness! A rising star from the horizons of the unseen, viewers have not seen the like of it in light and brilliance! A compassionate friend the like of which was not undertaken in the past eras in truthfulness and loyalty! Your blindness and deviation may suffice for you, O denier of the loftiness of its branches and the highness of its fundamentals, merely on account of jealousy, stubbornness and confusion! Your skepticism may suffice for you, O the one who did not acknowledge the elevation of its position and the sweetness of its narration due to ignorance, deviation and imbecility.

As this book comprises of different types of sciences, wisdom and secrets and due to its needlessness of all other books of traditions, I have named this book as: The Oceans of Lights – the encyclopaedia for the pearls of traditions of the infallible Imams (a.s.). [Introduction of Bihar al-Anwar, Volume 1, Page 5-6]

فيا معشر إخوان الدين المدعين لولاء أئمة المؤمنين، أقبلوا نحو مأدبتي (1) هذه مسرعين، وخذوها بأيدي الاذعان واليقين، فتمسكوا بها واثقين، إن كنتم فيما تدعون صادقين. ولا تكونوا من الذين يقولون بأفواههم ما ليس في قلوبهم، ويترشح من فحاوي كلامهم مطاوي جنوبهم، ولا من الذين اشربوا في قلوبهم حب البدع و الأهواء بجهلهم وضلالهم، وزيفوا (2) ما روجته الملل الحقة بما زخرفته منكروا الشرايع بمموهات (3) أقوالهم.
فيا بشرى لكم ثم بشرى لكم إخواني! بكتاب جامعة المقاصد، طريفة الفرائد، لم تأت الدهور بمثله حسنا وبهاءا! وانجم طالع من أفق الغيوب لم ير الناظرون ما يدانيه نورا وضياءا! وصديق شفيق لم يعهد في الأزمان السالفة شبهه صدقا ووفاءا!
كفاك عماك يا منكر علو أفنانه (4)!، وسمو أغصانه حسدا وعنادا وعمها (5) وحسبك ريبك، يا من لم يعترف برفعة شأنه! وحلاوة بيانه جهلا وضلالا وبلها، ولاشتماله على أنواع العلوم والحكم والاسرار وإغنائه عن جميع كتب الاخبار سميته بكتاب:
 (بحار الأنوار) * الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار






And regarding the books of the Opponents [Mukhalifin] we return to it to see how the text is written, and what is meant, for example linguistic books like Sihah of al-Jawhari or Qamus of Fayruzabadi [...] or Fath al-Bari Sharh al-Bukhari of Ibn Hajar [...]. And we have quoted from their books of narration in order to refute them, or to prove that it was Taqiyah or to prove what is narrated from our route like what we quoted from their Six Authentic Books [al-Sihah al-Sitahand Jami' al-Usul of Ibn al-Athir [...] [Bihar al-Anwar, Volume Volume 1, Page 24-25]

وأما كتب المخالفين فقد نرجع إليها لتصحيح ألفاظ الخبر وتعيين معانيه:
مثل كتب اللغة: كصحاح الجوهري، وقاموس الفيروزآبادي، ونهاية الجزري، والمغرب والمعرب للمطرزي، ومفردات الراغب الأصبهاني ومحاضراته، والمصباح المنير لأحمد بن محمد المقري، ومجمع البحار لبعض علماء الهند، ومجمل اللغة، والمقاييس لابن فارس، والجمهرة لابن دريد، وأساس البلاغة للزمخشري، والفائق، ومستقصي الأمثال، وربيع الأبرار له أيضا والغريبين، وغريب القرآن، ومجمع الأمثال للميداني، وتهذيب اللغة للأزهري وكتاب شمس العلوم. و شروح أخبارهم: كشرح الطيبي على المشكاة، وفتح الباري شرح البخاري لابن حجر، وشرح القسطلاني، وشرح الكرماني، وشرح الزركشي، وشرح المقاصد عليه، والمنهاج، وشرحي النووي والآبي على صحيح مسلم، وناظر عين الغريبين، والمفاتيح شرح المصابيح، وشرح الشفا، وشرح السنة، للحسين بن مسعود الفراء.
وقد نورد من كتب أخبارهم للرد عليهم، أو لبيان مورد التقية، أو لتأييد
ما روي من طريقنا: مثل ما نقلناه عن صحاحهم الستة، وجامع الأصول لابن الأثير، وكتاب الشفا للقاضي عياض، وكتاب المنتقى في مولود المصطفى للكازروني وكامل التواريخ لابن الأثير، وكتاب الكشف والبيان في تفسير القرآن للثعلبي.





(Second Chapter): Regarding the trustworthiness of the mentioned books and it's opposition in that, know that the vast majority of the books that I have relied upon are known in their affiliation to the authors like the books of al-Saduq [...] [Bihar al-Anwar, Volume 1, Page 28]

* (الفصل الثاني) * في بيان الوثوق على الكتب المذكورة واختلافها في ذلك اعلم أن أكثر الكتب التي اعتمدنا عليها في النقل مشهورة معلومة الانتساب إلى مؤلفيها: ككتب الصدوق رحمه الله فإنها سوى الهداية، وصفات الشيعة، وفضائل الشيعة، ومصادقة الاخوان، وفضائل الأشهر، لا تقصر في الاشتهار عن الكتب الأربعة التي عليها المدار في هذه الأعصار



No comments:

Post a Comment